Week 3: een maand Interrailen door Scandinavië

Interrailen Fika MAgazine

Laten we maar gelijk een cliché erin gooien: wat gaat de tijd snel! Toen we net onderweg waren op onze Scandinavië treinreis, voelde het alsof we nog zeeën van tijd hadden, maar nu hebben we nog maar een week te gaan. In de derde week van onze treinreis zitten we flink wat uren in de trein, maar zijn we ook de natuur van Noorwegen ingedoken, wat ontzettend fijn was na een marathon aan steden. Goed laten we beginnen met vorige week donderdag…

Donderdag 15 juni

Na twee ietwat grijze dagen in Trondheim, schijnt vandaag de zon. We trekken er dus lekker op uit om zo veel mogelijk vitamine D te absorberen. In de ochtend beginnen we met een koffie bij onze favoriete koffiebarretje Jacobsen og Svart, waarna we een wandeling maken naar Kristiansten Festning. Vanaf dit fort heb je prachtig uitzicht over de stad en de zee en zeker als de zon schijnt is het een heerlijke plek om even te vertoeven. Omdat het zulk lekker weer is picknicken we voor de lunch buiten met wat broodjes en in de middag drinken we een koffietje bij Café Soil. We maken nog een rondje langs het water en schuiven in de avond aan bij Hagen – een mega-aanrader in Trondheim, waarover later meer.

Interrailen Fika Magazine

Vrijdag 16 juni

Vanavond gaan we met de nachttrein naar Bodø, maar tot die tijd moeten we ons nog zien te vermaken in Trondheim. Helaas is het weer niet echt om over naar huis te schrijven, dus werken we vooral in de hotellobby en bezoeken we nog wat van onze favorieten in Trondheim: wederom Jacobsen og Svart – ze hebben nu eenmaal de lekkerste koffie hier – en Super Hero Burger. Tegen middernacht vertrekt de nachttrein. In de nachttrein heb je je eigen cabine met een stapelbed en een klein wasbakje. De reis gaat megasnel, want het is heerlijk slapen op het gedijen van de trein. Een onwijs fijne manier van reizen, want deze treinreis duurt bijna tien uur.

Zaterdag 17 juni

Op zaterdag komen we al vroeg aan op het treinstation van Bodø. Dit is tevens het eindstation van alle treinen richting het noorden van Noorwegen: vanaf hier kun je enkel verder reizen per auto, bus, vliegtuig of boot, want er liggen geen treinsporen verder naar het noorden. Raymond van Visit Bodø staat ons op het station op te wachten en geeft ons een snelle rondleiding door het stadje. Daarna zet hij ons af bij de autoverhuur, want we hebben de komende dagen beschikking over een huurauto om de omgeving te verkennen. Na een koffietje bij Cielo Melkebaren doen we een streetarttour door Bodø en bezoeken we de bibliotheek (die door de website Wired bekroond is als een van de 10 mooiste ter wereld). Tegenover de bibliotheek ligt een vissersboot waar verse garnalen te krijgen zijn; de supervriendelijke visser aan boord geeft ons een flinke zak garnalen (gratis!) mee dus ons avondeten is alvast verzorgd. Dan is het tijd om richting Kjerringøy te rijden, een ritje van ruim een uur. We slapen in een huisje van het Kjerringøy Bryggehotell. De omgeving is hier werkelijk prachtig, en na alle steden die we bezocht hebben is dit een hele fijne plek om even op adem te komen.

Interrailen Fika Magazine

Zondag 18 juni

Na een ontbijt in ons huisje checken we uit en rijden we naar onze volgende overnachtingsplek. Onderweg maken we wat stops bij verlaten strandjes. En aan het begin van de middag checken we in bij Salstraumen Hotell. Saltstraumen is een van de sterkste getij- en maalstromen ter wereld. Om 18:49u schijnt-ie het sterkst te zijn en dus is dat ook precies het tijdstip dat we van dit natuurspektakel genieten. Over het water loopt een waanzinnige brug die de plaatjes hier ontzettend fotogeniek maken. Om 01:00u schijnt de Saltstaumen nóg indrukwekkender te zijn (dan zou de stroom sterker zijn en omdat de zon vrijwel niet onder gaat rond deze tijd van het jaar zou de lichtval prachtig zijn), maar omdat het werkelijk met enorme bakken uit de lucht valt, besluiten we toch maar binnen te blijven.

Scandinavië treinreis Fika Magazine

Maandag 19 juni

De volgende ochtend rijden we terug naar Bodø. We leveren onze huurauto in, drinken koffie bij Babel en moeten dan weer richting het station. We gaan weer terug naar het zuiden en dat betekent dat ons een treinrit van 10 uur te wachten staat. Een flinke zit, maar deze treinreis levert je wel de fraaiste vergezichten op. De natuur is spectaculair en de reis voert je tevens over de poolcirkel. Laat in de avond komen we aan in Trondheim, waar we één nachtje blijven om de volgende dag onze reis verder te vervolgen.

Dinsdag 20 juni

We hadden graag nog naar Bergen gewild, maar omdat we dan zo veel achter elkaar in de trein zouden moeten zitten, slapen we nog twee nachtjes in Oslo. Tegen de avond checken we in bij Grand Hotel Oslo, een geweldig hotel in het centrum van de stad. We hebben ons laten vertellen dat ook Nobelprijswinnaars in dit hotel slapen, dus we voelen ons hier de koning te rijk. Omdat we twee dagen lang vooral in de trein hebben gezeten, maken we nog een avondwandeling door de stad en drinken we een biertje bij HåndverkerStuene – hier weten ze echt álles van bier, dus we laten ons door de obers verrassen.

Scandinavië treinreis

Woensdag 21 juni

Vandaag schijnt de zon volop in Oslo, dus zijn we veel buiten te vinden. Na een uitgebreid ontbijt in het hotel maken we een wandeling door de stad, strijken neer in Slottsparken en eten een Vietnamese baguette van Banh Mi. We lopen wat winkels binnen bij het fantastische winkelcentrum Paleet, drinken koffie bij Stockfleths en schuiven in de avond aan voor een Mexicaans maal bij Freddy Fuego. Een heerlijke dag!

Scandinavië treinreis fika magazine

Scandinavië treinreis

En dan is het nu alweer tijd voor onze laatste week van de Scandinavië treinreis. We zakken steeds zuidelijker af met als eerste stop: Göteborg!

Meer over onze treinreis door Scandinavië lezen? Bekijk dan ook de volgende artikelen:

En volg ons op Instagram Stories voor live updates!

Agnes - Fika Magazine
Hi! Ik ben de oprichtster van Fika Magazine. Dagelijks deel ik op dit online lifestylemagazine mijn liefde voor Scandinavië en hoop ik jullie te inspireren met al het moois dat uit het hoge noorden komt.

Nieuwsbrief

Elke twee weken een leuke update?

• Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.