Zo ziet een vakantie op de Lofoten eruit

Lofoten Fika Magazine

Vanuit onze thuisstad Göteborg komen we na vier dagen rijden aan in het plaatsje Skutvik dat ons via een ferry zal verbinden met onze eindbestemming: de Lofoten. We hebben ons goed geïnformeerd over de vertrektijden van de ferry Skutvik-Svolvær die ons naar de eilandengroep brengt. Aangezien er maar twee overtochten per dag zijn, zorgen we ervoor dat we goed op tijd zijn. We hebben geen reservering, maar dat is geen probleem en we kunnen ter plaatse betalen. Het weer klaart op terwijl we staan te wachten.

Ferry

De omgeving is prachtig, het is geen straf om hier te moeten wachten. Het water is tropisch blauw en het strand heeft wit fijn zand. Het is bijna niet te geloven dat we zo noordelijk zijn. Vooral niet als de zon door de wolken komt en de wolken langzaam wegtrekken van de bergen. Die komen nu langzaam tevoorschijn en tonen hun grillige pieken die naar alle kanten wijzen.

En dan mogen we aan boord. Passagiers moeten op het vasteland al uitstappen zodat andere wagens niet beschadigd kunnen raken. We nemen een picknick mee naar het passagiersdek want we mogen niet in de auto blijven zitten. De overtocht duurt tweeënhalf uur. Onderweg maken we een tussenstop om anderen op te pikken. We hebben op deze boot massa’s plaats om te zitten, dus het is geen probleem om een plaats aan het raam te bemachtigen en het mooie landschap te zien voorbijglijden.

En dan is het moment aangebroken, na meer dan 1.600 kilometer, vier campings en evenveel dagen in de auto, komen we eindelijk aan op onze bestemming: de magische eilandengroep Lofoten.

Å en Ö

Eens aangekomen in Svolvær rijden we tot het uiterste punt van de Lofoten: het dorpje Å. Zoals je wel kan raden is het de plaats met de kortste naam ter wereld. De Vikingen verspilden niet graag energie aan veel woorden (of letters). En gelijk hebben ze. Alhoewel hun conversaties voor buitenlanders wel wat primitief kunnen geklonken hebben. Enkele voorbeelden daarvan.
en å‘ = een rivier (uitgesproken als ‘ooh’)
en ö‘ = een eiland (uitgesproken als ‘euh’)

Onderweg hebben we prachtige uitzichten. Het doet me denken aan een combinatie van Oostenrijk en Zwitserland met de stranden en het blauwe water van Thailand. Lofoten is ongetwijfeld het mooiste landschap waar we ooit doorheen zijn gereden. Er is enorm veel variatie en achter elke bocht en tunnel wacht ons een ander adembenemend ansichtkaartpanorama.

Hamnøya en Reine

Dichter bij Å wordt de weg smaller – soms is er maar plaats voor één voertuig – en het gaat van het ene eilandje naar het andere. Op Hamnøya wordt vis gedroogd in open lucht en dat merken we meteen wanneer we er langs rijden. We smell something fishy. Elk onderdeel van de gedroogde vis wordt gebruikt. de koppen gaan voor consumptie naar Afrika. Het water loopt niet meteen in onze mond.

Reine is waarschijnlijk een van de mooiste dorpen in Scandinavië, of wie weet wel van de hele wereld. Er kan weinig tippen aan de toppen die statig de achtergrond domineren. Van dit landschap kan je nooit genoeg krijgen. Maar hier wonen lijkt me een uitdaging. Je bent compleet weg van alles en iedereen. Dus, oh wee als je de melk bent vergeten in de supermarkt…

Lofoten Fika Magazine Lofoten Fika Magazine

Dag 2 op Lofoten

Na vijf dagen overwegend in de auto te hebben doorgebracht, snakken we naar wat lichaamsbeweging. Hoog tijd om de benen te strekken en wat is er beter dan een stevige bergwandeling? Een vriendelijk Noors meisje in het plaatselijk toeristenbureau toont me op de kaart waar we de mooiste wandeling van de wijde omtrek kunnen maken. ‘En binnen een uurtje sta je op de top’, zegt ze nog.

Dus vol goede moed vertrekken we richting Fredvang waarbij we een paar mooie bruggen oversteken. Daarna hebben we wat moeite het startpunt van de wandeling te vinden. Gelukkig komen we een plaatselijke wandelaarster tegen die ons bijkomende instructies geeft. En dat is nodig want anders zouden we nu nog aan het zoeken zijn naar het startpunt. Nergens richtingaanwijzers te zien en op een overvolle parkeerplaats van acht plekken na zijn er geen extra voorzieningen. Dus laten we de auto achter op een grasstrook en hopen dat die er straks nog staat. We zien een smal (bijna onzichtbaar) paadje de hoogte in gaan en veronderstellen dat het de goede richting uit gaat.

Ryten

En de klim begint. Het eerste deel gaat door een drassige wei. De onderkant van mijn broek zuigt een paar liter water op en mijn kousen zijn ook al gauw nat. Dat nemen we er dan maar bij. Hoe hoger we gaan, hoe verder we kunnen kijken. Na minder dan een uur staan we op de eerste helling en het is duidelijk dat we er nog niet zijn dus gaan we over naar de volgende helling en dat blijkt een goede beslissing te zijn want we komen nu toch een pijl tegen.

Lofoten Fika Magazine Lofoten Fika Magazine

Hogerop hebben we een prachtig zicht op de stranden van Nord- en Vestervika. Na nog een uur klimmen bereiken we de top Ryten. Die ligt volledig in de mist maar we hebben genoeg opklaringen tijdens het stijgen en dalen om magische glimpsen van de omliggende bergen op de vangen. Ook het zicht op de wijdse blauwe zee is prachtig. Het is niet moeilijk te begrijpen dat hier in de winter Orka’s langskomen tijdens hun migratie.

Tijdens het afdalen picknicken we op een rots in de zon met een uitzicht waar we stil van worden. We hebben best honger dus eten we alles op wat we bij hebben. Met een lege rugzak en volle maag dalen we af naar de auto – die er gelukkig nog staat.

Kabelvåg

We nemen een heerlijke verfrissende douche op camping Skagen, waar het rond drie uur in de namiddag gelukkig niet druk is. Omdat we graag nog een dagje op de Lofoten kamperen rijden we niet zo ver (negentig kilometer) naar de volgende camping Ørsvågvær in Kabelvåg die een zeer mooie ligging heeft. We genieten van een zonnige avond en nacht, want de zon gaat hier niet onder. We zijn weer blij met onze ooglapjes.

Fotografie: Tina

Tina
De Vlaamse Tina woont samen met haar man in de Zweedse stad Göteborg. Vanuit haar woonplaats schrijft ze twee keer per maand een blog voor Fika Magazine met haar ultieme Göteborgtips en uitstapjes naar andere Scandinavische plekken!

Nieuwsbrief

Elke twee weken een leuke update?

• Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.